Nadmierny pośpiech i błąd w przelewie, zły przepływ informacji ze współmałżonkiem lub partnerką, a może po prostu zmiana zdania? Niezależnie od tego, jaka przyczyna stoi za naszą decyzją, zdarza się, że zastanawiamy się, jak cofnąć przelew. Czy w ogóle da się to zrobić? Jeśli tak, to w jaki sposób? Ile mamy na to czasu? W jakim przypadku nie jest to możliwe? Na wszystkie pytania odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.
Czy można anulować przelew?
W czasach, w których większość naszych działań opiera się na Internecie, zyskaliśmy ogrom możliwości. Przyspieszyła praktycznie każda sfera naszego życia, co jest oczywiście wielką zaletą. Jednocześnie należy podkreślić fakt życia w ciągłym biegu, napięciu i pod presją czasu. Taka prędkość wymaga od nas nieustającego skupienia i dużej uważności. Przy natłoku spraw i ciągłym rozgorączkowaniu mamy zdecydowanie większe szanse na popełnieniu błędu. Pomyłka może dotyczyć praktycznie każdego działania, którego się podejmujemy, w tym także w kwestiach finansowych.
W obecnych czasach liczymy każdy grosz, zatem przelew na zbyt wysoką kwotę, do złego adresata, czy na niepoprawny numer konta może nas sporo kosztować, a przynajmniej czasowo zamrozić dostęp do zgromadzonych przez nas środków finansowych. Czy możemy anulować przelew? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i można odpowiedzieć – to zależy. Przede wszystkim zależy to od tego, jaki przelew wykonaliśmy i jak szybko zorientujemy się, że popełniliśmy pomyłkę.
Przelew możemy anulować, ale tylko, gdy zrobiliśmy standardowy przelew w sesji ELIXIR i też do określonego czasu. O co chodzi?
Przelewy z banku do banku wykonywane są na ściśle określonych zasadach. Bank wykonują w ciągu dnia roboczego trzy sesje wychodzące i trzy sesje przychodzące. Co więcej, każdy bank wykonuje sesje w różnych godzinach, stąd przykładowo godziny sesji wychodzących i sesji przychodzących w mBanku, różnią się od godzin sesji wychodzących i sesji przychodzących PKO BP. Jeśli zrobiliśmy błędny przelew i szybko zorientujemy się, że popełniliśmy błąd, jesteśmy w stanie anulować transakcję. Cofnięcie przelewu możliwe jest zatem zanim bank zaksięguje zlecenie w sesji wychodzącej. Po tym czasie anulowanie przelewu również będzie możliwe, lecz nie zawsze skuteczne. Więcej informacji jak cofnąć przelew omawiamy w dalszej części.
Kiedy nie możemy anulować przelewu?
Błędnie wykonanego przelewu nie jesteśmy w stanie anulować, jeśli wykonaliśmy przelew natychmiastowy. Przelew natychmiastowy rozliczany jest z pominięciem sesji wychodzących i przychodzących i odbywa się niemal w czasie rzeczywistym. W związku z tym pieniądze po kilku lub kilkunastu sekundach znajdą się na rachunku bankowym odbiorcy. Nie jesteśmy zatem w stanie cofnąć tego typu transakcji. Jedyną szansą dla nas na powrót środków na konto jest zwrot środków przez odbiorcę błędnej transakcji. Jeśli wpisaliśmy nieprawidłowy numer rachunku bankowego odbiorcy, a numer konta jest nieaktywny, pieniądze również wrócą do nas bez przeszkód. Problematyczna będzie sytuacja, w której odbiorca nieprawidłowego przelewu nie będzie chciał nam zwrócić otrzymanych środków. Wówczas swoich praw będziemy musieli dociekać w sądzie.
Jak cofnąć przelew?
Jeśli po kilku chwilach zorientowaliśmy się, że do naszego przelewu wkradł się błąd, możemy przejść do zakładki „transakcje oczekujące” i anulować przelew. Taka sytuacja jest najbardziej komfortowa i nie niesie za sobą dalszych konsekwencji. Pieniądze nie opuściły naszego konta, więc są dostępne zaraz po anulowaniu zlecenia.
Jak cofnąć przelew, gdy transakcja została zaksięgowana w sesji wychodzącej? Jeśli pieniądze opuściły nasz rachunek bankowy, jedynie co możemy zrobić, to skontaktować się z bankiem. Możemy to zrobić za pomocą serwisu transakcyjnego, który daje nam możliwość rozmowy na czacie z pracownikiem banku lub wykonania połączenia telefonicznego. Ponadto możemy również zadzwonić na infolinię banku, gdzie po weryfikacji tożsamości możemy poprosić o anulowanie transakcji. Ostatnią drogą kontaktu jest bezpośrednie udanie się do placówki banku – należy pamiętać o konieczności posiadania ze sobą dowodu tożsamości.
Czy zawsze mamy szanse na cofnięcie przelewu? Niestety nie. Bank nie jest zobligowany do korygowania naszych pomyłek. Jeśli błąd leży po naszej stronie, wiele zależy od polityki danego banku. Możliwe, że pracownik banku będzie bardzo zaangażowany w proces powrotu naszych środków na konto. Nie jest to jednak wymóg przepisów, lecz wewnętrznych ustaleń danej instytucji.
Jak cofnąć przelew – kiedy środki do nas wrócą?
Brak środków na koncie jest szczególnym utrudnieniem, gdy pieniądze miały być przeznaczone na spłatę zobowiązania w tym pożyczki na dowód lub kredytu oddłużeniowego. Szanse na bezproblemowy powrót gotówki maleją wraz z czasem i etapem księgowania przelewu. Jeśli bank odbiorcy zaksięgował wpłatę w sesji przychodzącej, nasz bank nie może już nic zrobić. Wiele także zależy od rodzaju błędu, jaki wykonaliśmy.
Zły numer rachunku bankowego
Błędny numer rachunku bankowego oznacza, że pieniądze trafią do innej osoby lub instytucji, niż zaplanowaliśmy. Jeżeli nie udało nam się zatrzymać przelewu, możemy prosić nasz bank o wystosowanie pisma z prośbą o zwrot niepoprawnie wysłanych środków. Musimy się jednak przygotować, że w odpowiedzi otrzymamy odmowę. Wówczas nie pozostaje nam nic innego, niż złożyć sprawę w sądzie. Jeśli odbiorca przelewu jest uczciwy, możemy oczekiwać zwrotu środków w ciągu maksymalnie kilku dni. Przy przelewie wykonanym na numer zamkniętego konta bankowego, pieniądze zostaną niezwłocznie zwrócone nadawcy. Nieaktywne (zamknięte) rachunki bankowe nie przechodzą z czasem na nowego użytkownika. Raz zamknięte konto pozostaje na zawsze nieaktywne.
Zła kwota
Przy błędnej kwocie przelewu mamy do wyboru dwie opcje. Kwota przelewu jest zbyt niska – jedyne co nam pozostaje to zlecić kolejny przelew z brakującą różnicą. W zależności, do jakiej instytucji przelew był zlecony, warto zadzwonić i przedstawić sytuację. Przy zbyt wysokiej kwocie przelewu, wiele zależy od wielkości naszej pomyłki. Zdarza się, że przez przypadek dopiszemy jedno zero na końcu lub inną cyfrę na początku. Jeśli dysponujemy taką kwotą i nie mamy ustawionej blokady, przelew nie zostanie zrealizowany.
Zdecydowanie trudniej nam będzie, jeśli zamiast 200 złotych wysłaliśmy 2 000 złotych. W przypadku, gdy nie uda nam się anulować przelewu, należy niezwłocznie poinformować odbiorcę o błędzie. Istnieje duża szansa, że adresat zwróci nam nadwyżkę. Wówczas będziemy mogli wykonać kolejne przelewy np. zapłacić ratę za kredyt na samochód.
Niepoprawny adresat
Jeżeli nasz błąd dotyczy błędnego adresata, nie musimy się przejmować. Banki wysyłają pieniądze na podany numer rachunku, a nie do adresata. Pieniądze trafią na to konto, które było wpisane. Nam pozostaje poinformować o pomyłce odbiorcę.
Podsumowanie
Błąd podczas przekazania pieniędzy może być dla nas bardzo uciążliwy i nieść nieprzyjemne konsekwencje. Dlatego niekiedy będziemy musieli pożyczyć pieniądze i wpłacić je na konto, aby wywiązać się ze swoich zobowiązań. Warto dwukrotnie sprawdzić wszystkie dane, które wpisaliśmy w zlecanym przelewie.