Jak zamknąć konto w banku przez Internet?

Home » Jak zamknąć konto w banku przez Internet?

Otwarcie i prowadzenie rachunku bankowego przez Internet lub za pomocą aplikacji bankowej nie stanowi obecnie żadnego problemu. W dobie technologicznych nowinek nie musimy się fatygować do placówki bankowej, by po kilku chwilach stać się użytkownikiem konta bankowego. Coraz mniej banków pobiera również opłaty za prowadzenie rachunku lub opłaty te są symboliczne. Jeśli posiadamy konto założone kilka lat temu, którego prowadzenie wiąże się z comiesięcznymi opłatami, z pewnością bezpłatne korzystanie z rachunku w innym banku nas zainteresuje. Jak możemy zamknąć konto w banku bez konieczności wychodzenia z domu? Odpowiadamy.

Kiedy możemy zamknąć konto w banku?

Powodów, dla których chcemy zamknąć konto w banku, jest wiele. Niekiedy rachunek otwieraliśmy przy okazji zaciągania kredytu – wówczas otrzymaliśmy atrakcyjniejszą ofertę kredytową. Czasami nasz rachunek bankowy prowadziliśmy z rodzicem, dzieckiem, mężem lub partnerem. Gdy wspólne konto nie jest nam już potrzebne, oboje musimy wyrazić zgodę na jego zamknięcie. Jeszcze inną przyczyną zamknięcia rachunku jest po prostu lepsza, a przede wszystkim tańsza oferta, którą otrzymaliśmy w innym banku. Niestety często bywa tak, że w bankach oferty dla nowych klientów są znacznie bardziej atrakcyjne, niż oferta dla klientów stałych, a nawet tych z wieloletnim stażem. Niezależnie od tego, z jakich powodów chcemy zamknąć rachunek bankowy, nie zawsze jest to takie proste, jak nam się wydaje, a na pewno nie tak proste, jak jego otwarcie np. przez Internet. Konto bankowe możemy zamknąć niemal w dowolnym momencie, gdy spełnimy określone warunki.

zamknąć konto w banku

Jak zamknąć konto w banku przez Internet?

Większość banków umożliwia klientom zarówno otwarcie, jak i zamknięcie konta bankowego przez Internet. Przy otwarciu stosowane są przelewy weryfikacyjne wykonywane wówczas gdy jesteśmy już posiadaczem rachunku w innym banku. Jeśli otwieramy swój pierwszy rachunek, to również możliwe jest jego otwarcie przez Internet. Zmienia się jednak sposób weryfikacji konsumenta. W tym przypadku konsument umawia się na wizytę kuriera, który sprawdza jego tożsamość. Konsument proszony jest również o podpisanie i przekazanie umowy z bankiem. W ten sposób nie musimy się udawać do oddziału banku.

Jeśli chcemy zamknąć konto w banku przez Internet, wówczas musimy się zalogować do swojej bankowości elektronicznej za pomocą komputera lub laptopa. W tym celu możemy również wykorzystać aplikację banku pobraną na nasz smartfon. W kolejnym kroku należy odszukać w ustawieniach konta opcję zamknięcia rachunku i postępować zgodnie z poleceniami pokazującymi się na ekranie. Na ogół nie uda nam się zamknąć rachunku od razu. Przeważnie do całkowitego zamknięcia konta w banku potrzeby jest okres wypowiedzenia umowy, który w zależności od instytucji może trwać od 14 do 30 dni.

W jaki inny sposób można zamknąć konto w banku?

Musimy mieć świadomość, że bankom raczej nie zależy na tym, abyśmy zaprzestali korzystać z ich usług. W związku z tym niekiedy proces zamknięcia konta jest, delikatnie mówiąc utrudniony, lub niemożliwy przez Internet. Szczególnie zdziwieni mogą być ci klienci, którzy bez problemu rachunek bankowy otworzyli przez Internet. Lecz tym samym kanałem nie mogą go zamknąć. W celu rozwiązania umowy muszą udać się do placówki banku lub zlecić jego zamknięcie dzwoniąc na infolinię.

Dużym zaskoczeniem może być również konieczność pisemnego zamknięcia rachunku bankowego z konieczność złożenia dyspozycji i weryfikacji danych przez notariusza. Do takiej sytuacji może dojść, gdy konsument otworzył rachunek bankowy przez Internet. Swoją tożsamość potwierdzał za pomocą przelewu weryfikacyjnego. W tym przypadku bank nie posiada wzoru podpisu konsumenta, co wiąże się z koniecznością jego uwierzytelnienia w obecności notariusza. Pamiętajmy jednak o tym, że notariusz pobiera za swoje usługi opłaty. Zamknięcie konta w banku w tym przypadku wiąże się z dodatkowymi kosztami. Oczywiście w omawianym przypadku możemy udać się do najbliższego oddziału banku, w którym chcemy zamknąć konto. Jeśli jednak najbliższa placówka bankowa mieści się w odległej miejscowości, warto zastanowić się, który sposób wygeneruje mniejsze koszty i pochłonie mniej czasu.

W jakich przypadkach zamknięcie konta jest niemożliwe?

Zamkniecie rachunku bankowego, związane jest z wypełnieniem wszystkich postanowień umowy. Rachunku bankowego nie możemy zamknąć np. wówczas, gdy nie spłaciliśmy przyznanego debetu. Inny powód, to gdy nie mamy wystarczających środków, by pokryć koszty prowadzenia rachunku. Przypadków, w których zamknięcie konta jest niemożliwe, jest więcej, oto one:

  • z rachunkiem powiązany jest na przykład kredyt gotówkowy, z którego przelewamy pieniądze na spłatę rat,
  • brak spłaty karty kredytowej wydanej do konta,
  • mamy nierozliczone transakcje płatnicze,
  • konto zajął komornik,
  • konsument ogłosił upadłość konsumencką;
  • konto powiązane jest z inkasem dokumentowym czy inkasem czeków w obrocie krajowym lub dewizowym, lub otwartą akredytywą,
  • współwłaściciel konta nie wyraża zgody na jego zamknięcie.

Bardzo często dopiero spłata zaległości na rachunku lub powiązanego z rachunkiem kredytu pozwala na to, by zamknąć konto w banku, osobiście lub przez Internet.

Jak długo trwa zamknięcie konta w banku?

Sam proces, który prowadzi do zamknięcia rachunku przez Internet, nie powinien zająć nam więcej niż kilka minut. Jednak musi wziąć pod uwagę, że zakładając konto, zawieramy z bankiem umowę. Tak jak w przypadku większości umów, tak i w przypadku konta bankowego umowa zawiera w sobie zapis o okresie wypowiedzenia. Przeważnie okres wypowiedzenia trwa 30 dni, ale są banki, które skróciły ten czas do 14 dni. Po upływie okresu wypowiedzenia nasze konto jest zamknięte. Jak możemy sprawdzić, czy udało nam się zamknąć konto w banku? Po złożonej dyspozycji zamknięcia rachunku z pewnością utracimy dostęp do konta przez Internet. W takim przypadku warto odczekać 30 lub 14-dniowy okres wypowiedzenia. Po tym czasie możemy wykonać niewielki przelew na numer zamkniętego rachunku. Jeśli po upływie mniej więcej dwóch dni pieniądze do nas wrócą, oznacza to, że nasz rachunek nie działa, czyli jest zamknięty. Numer naszego rachunku nie będzie przekazany innej osobie. Zostanie całkowicie dezaktywowany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nowe firmy
Kredyt gotówkowy do 200 000 zł
Pożyczka gotówkowa do 150 000 zł
Pożyczka gotówkowa do 240 000 zł
Pożyczka gotówkowa do 250 000 zł
Pożyczka gotówkowa do 240 000 zł